Hoe ontwikkel je een concept?

Concept ontwikkelen

 

De beste manier om een concept te ontwikkelen is door middel van playtesting. Ondanks de vele beschikbare middelen hebben de meeste bedrijven geen toegang tot veel gratis of goedkope playtesting – en zelfs als dat wel het geval is, kan het proces uiterst hit or miss zijn. Enter concept testing: een vorm van usability testing waarbij je een virtueel prototype van je product bouwt om te testen hoe gebruikers ermee omgaan voordat je tijd en geld investeert in het commercialiseren van je idee. In dit artikel behandelen we alles wat u moet weten over concepttesten: waarom het belangrijk is voor het ontwikkelen van gebruikersgerichte ontwerpen, hoe u uw tests effectief structureert en meer.

Wat is concept testen?

Hoewel bruikbaarheidstesten een belangrijke rol spelen in het ontwikkelingsproces van een product, is de reikwijdte ervan beperkt door de toegankelijkheid van gebruikers. Met het doel om kwantitatieve gegevens te verzamelen, zijn bruikbaarheidstesten beperkt tot het verzamelen van informatie over de handelingen en gedragingen van een gebruiker. Deze aanpak gaat ervan uit dat gebruikers kunnen worden gerepresenteerd door proefpersonen wier acties consistent blijven voor alle gebruikers, maar houdt zich niet bezig met de gebruikerservaring. Bij concepttesten daarentegen kunnen gebruikers het volledige potentieel van een product verkennen door een virtueel prototype te maken. Met dit virtuele prototype kunt u uw product testen met gebruikers en beter begrijpen hoe zij ermee zullen omgaan.

Deze aanpak is gebaseerd op de veronderstelling dat gebruikers zichzelf zullen voorstellen door een virtueel product te bouwen dat in hun behoeften voorziet. Hoewel deze testaanpak meer speculatief is, kunt u de volledige behoeften en gedragingen van gebruikers begrijpen door een prototype te bouwen dat hun ideale product vertegenwoordigt.

Waarom is concept testen zo belangrijk?

Het doel van concepttesten is om kwalitatieve gegevens te verzamelen over hoe gebruikers uw product zien en gebruiken. Deze aanpak helpt u inzicht te krijgen in de onderliggende behoeften van uw gebruikers en de beste manier om daaraan te voldoen. Door uw product te testen, kunt u potentiële problemen met de gebruikerservaring blootleggen voordat u veel tijd en geld investeert in het bouwen van een product, wat misschien niet nodig is. Door te experimenteren met verschillende productfuncties en ontwerpen kunt u leren wat uw gebruikers willen en wat ze niet willen. Door gebruikersonderzoek uit te voeren, kunt u potentiële problemen in uw productontwerp blootleggen voordat ze een echt probleem worden voor uw gebruikers.

Hoe structureer je een concepttest?

Om een succesvolle concepttest uit te voeren, moet u een aantal stappen volgen om een goed resultaat te garanderen. Voor de beste resultaten van conceptuele tests moet u deze stappen volgen: – Maak een prototype dat uw ideale product vertegenwoordigt. – Identificeer een doelgroep en werf deelnemers. – Maak een vragenlijst en een script voor het testen. – Voer de test uit en analyseer de resultaten. – Bepaal of/hoe u verder gaat.

Conclusie

Zoals u ziet, is het testen van concepten een belangrijk onderdeel van het ontwikkelingsproces van producten. Door gebruikers bij het ontwerpproces te betrekken, kun je beter begrijpen wat ze wel en niet willen in een product. Dit resulteert in een meer bevredigende gebruikerservaring.

Related Post